Bruks- og avtalevilkår
Personvernerklæring for Homely AS
Denne personvernerklæringen beskriver hvordan Homley AS samler inn og bruker personopplysningene dine.
Homely AS («Homely«) (org.nr. 820 227 492) er behandlingsansvarlig for behandlingen av de personopplysningene du gir oss. Hvis du har spørsmål tilknyttet vår behandling av dine personopplysninger, kan du kontakte oss på:
Forretningsadresse: Lilleakerveien 2E, 0283 Oslo
E-post: kundeservice@homely.no
Telefon: 22 53 53 00
1. Vår behandling av personopplysninger
Vi behandler dine personopplysninger når du bruker nettsiden vår, blir kunde av våre tjenester, handler i nettbutikken eller på annen måte er i kontakt med oss.
Med personopplysninger menes informasjon om en fysisk person, som for eksempel navn, bosted, telefonnummer, e-postadresse, dynamisk IP adresse og informasjon knyttet til en persons adferdsmønster.
Under finner du informasjon om hvilke personopplysninger vi samler inn, hvorfor vi gjør dette og vårt rettslige grunnlag for å behandle personopplysninger.
1.1 Generelle henvendelser og forespørsel om tilbud
For å svare på dine henvendelser eller forespørsler om tilbud, innhenter og lagrer vi de personopplysningene vi ber deg oppgi og de personopplysningene du deler med oss i henvendelsen.
Personopplysningene vi behandler er navn, telefonnummer, e-postadresse og innholdet i henvendelsen. Benytter du deg av vår tilbudsfunksjon, behandler vi opplysninger om ditt hjem og nåværende alarmsystem.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f, som tillater oss å behandle personopplysninger når det er nødvendig for å ivareta våre legitime interesser. Vår interesse er å tilby deg kundeservice ved å følge opp deg og din henvendelse.
1.2 Kunder av våre alarmtjenester
1.2.1 Etablering og administrasjon av kundeforhold
Før vi tilbyr og inngår en avtale med deg, innhenter vi dine kundeopplysninger. Vi behandler også de samme opplysningene under avtaleforholdet slik at vi kan dokumentere, administrere og gjennomføre oppgaver tilknyttet avtaleforholdet.
Kundeopplysningene vi innhenter og behandler i forbindelse med leveranse av Homely Alarmsystem og Hjemmesentral, er navn, bostedsadresse, e-postadresse, telefonnummer, fødselsdato og betalingsinformasjon.
Vi behandler også opplysninger om ditt abonnement for å dokumentere, administrere og gjennomføre oppgaver tilknyttet avtaleforholdet. Abonnementsopplysninger er opplysninger om type alarmsystem, alarminnstillinger, preferanser på varslinger, brukerprofiler, gjesteprofiler og koder (dørkoder og personlig kode for avmelding av alarm, testing av alarmsystemet og verifisering av kontaktperson i dialog med alarmstasjon).
Når du registrerer deg i Homely appen, gir vi deg tilgang til dine kunde- og abonnementsopplysninger i appen.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b, som tillater oss å behandle personopplysninger for å oppfylle avtalen vi har med deg.
1.2.2 Levering av tjenester under kundeforholdet
Under kundeforholdet bruker vi dine kunde- og abonnementsopplysninger for å levere avtalte tjenester til deg.
Ved utløsning av alarm, bruker vi dine personopplysninger til å behandle hendelsen og kontakte deg. Dersom du har valgt en tjeneste med vekterutrykning, deler vi dine personopplysninger med vekterselskapet i henhold til dine innstillinger for assistanse. Dersom det oppstår fare for liv og helse vil vi kontakte nødetatene ved hjelp av ditt navn, telefonnummer og installasjonsadresse.
Hjemmesentralen er tilkoblet ditt internett og vi innhenter IP-adressen fra de tilkoblede enhetene. Som en del av tjenesten, innhenter og lagrer vi også opplysninger om hendelser tilknyttet alarmsystemet (alarmlogg). Alarmloggen inneholder opplysninger om hvilke brukere som har låst seg inn og ut av boligen og hvilke brukere som har aktivert og deaktivert alarmen. Vi logger også tidspunktet for disse hendelsene.
Dersom du har kjøpt et system med sensorer (for eksempel dør- og vindussensorer eller bevegelsessensorer), innhenter og lagrer vi sensordata. Slik sensordata kan inneholde personopplysninger om fysiske personers atferdsmønster, herunder opplysninger om bortemodus, nattmodus, bevegelse i boligen og lukking av dører og vinduer.
Ved tekniske henvendelser benytter vi opplysningene vi har lagret om deg i den grad det er nødvendig for å løse hendelsen (slik som kundeopplysninger, abonnementsopplysninger, sensordata og alarmlogger).
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen av personopplysninger er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b, som tillater oss å behandle personopplysninger for å oppfylle avtalen vi har med deg.
1.2.3 Avslutning av kundeforholdet
Hvis du avslutter ditt kundeforhold med oss, vil vi slette dine kundeopplysninger fra våre interne systemer når alle plikter som følge av kundeforholdet er oppfylt, med mindre vi er rettslig forpliktet til å ta vare på opplysningene i lengre tid (for eksempel på grunn av bokføringskrav).
Hvis du har gitt ditt samtykke, vil vi beholde kundeopplysningene etter at kundeforholdet er avsluttet for å kunne tilby deg nye tilbud og for å gjøre det enklere å etablere kundeforholdet på nytt.
Vårt rettslig grunnlag for oppbevaring av dine kundeopplysninger etter opphør av kundeforholdet er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a og artikkel 6 nr. 1 bokstav c, som tillater oss å behandle personopplysninger når du har samtykket til det og for å oppfylle rettslige krav.
1.2.4 Betalings- og fakturaopplysninger
For å kunne utsende faktura og gjennomføre betalinger, behandler vi dine betalings- og fakturaopplysninger. Opplysningene brukes også til å etterleve våre regnskaps- og bokføringskrav.
Betalings- og fakturaopplysninger er navn, kortinformasjon, telefonnummer, fødselsdato og adresse.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b og artikkel 6 nr. 1 bokstav c, som tillater oss å behandle personopplysninger for å oppfylle avtalen vi har med deg og oppfylle våre krav etter bokføringsloven.
1.2.5 Kredittsjekk
Homely foretar rutinemessig kredittsjekk av alle nye kundeforhold. Ved kredittsjekk behandler vi din fødselsdato og vi lagrer informasjon om hvorvidt du oppfyller vilkårene i Homelys til enhver tid gjeldende kredittpolicy.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f, som tillater oss å behandle personopplysninger når det er nødvendig for å ivareta våre legitime interesser. Vår interesse er å undersøke din evne til å møte dine kundeforpliktelser til oss.
1.2.6 Kundeservice, angrerett og klagebehandling
Under kundeforholdet bruker vi dine kunde- og abonnementsopplysninger for å gi deg kundeservice og behandle eventuelle klager eller angrerettskjema fra deg. Vi behandler disse personopplysningene i den grad det er nødvendig for å besvare henvendelsen, angreretten eller klagen.
For henvendelser via kontaktskjemaet på nettsiden, er vårt rettslige grunnlag for behandlingen GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a, som tillater oss å behandle personopplysninger når du har samtykket til det.
For henvendelser via telefon eller e-post, er vårt rettslige grunnlag for behandlingen GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f, som tillater oss å behandle personopplysninger når det er nødvendig for å ivareta våre legitime interesser. Vår interesse er å tilby deg kundeservice og håndtere angrerett, klager eller andre krav.
1.2.7 Oppfyllelse av rettslige forpliktelser
Homely er underlagt rettslige forpliktelser i lov, forskrifter eller myndighetsbeslutninger. Dette kan blant annet være forpliktelser relatert til skatterapportering eller rapportering til offentlige myndigheter. Homely behandler dine personopplysninger i den grad det er nødvendig for å oppfylle forpliktelsen og pålegget.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c, som tillater oss å behandle personopplysninger for å oppfylle våre rettslige forpliktelser.
1.3 Brukere av vårt alarmsystem
Homely behandler personopplysninger om forskjellig type brukere av et alarmsystem. Din klassifisering som bruker avhenger av om du er i et kontraktsforhold med oss og hvilke rettigheter du har til å styre alarmen. Vi skiller mellom følgende brukere:
- Eier (kunde)
- Administrator/bruker
- Gjestebruker
- Kontaktperson
1.3.1 Eier av alarmsystemet
Eier er den som er registrert av Homely som kunde og avtalepart for leveransen av alarmtjenesten. Under punktet «kunder av våre alarmtjenester» har vi beskrevet hvordan Homely behandler personopplysningene om deg som er eier.
1.3.2 Administrator, bruker og gjestebruker av alarmsystemet
Eier av alarmsystemet har mulighet til å legge til brukere og administratorer i Homely-appen. Som bruker og administrator får du tilgang til appen. Brukere kan aktivere og deaktivere alarm, mens en administrator gis tilgang til å gjøre endringer på anlegget.
Eier og administrator kan legge til gjestebrukere i Homely appen. En gjestebruker har tidsbegrenset adgang til alarmen.
Dersom du er oppgitt som bruker, administrator eller gjestebruker i et alarmsystem, lagrer vi de personopplysningene eier har oppgitt om deg. Personopplysningene vi ber om er navn, telefonnummer og e-postadresse.
Vi behandler også opplysninger om din tilgang til systemet, herunder om du er klassifisert som administrator, bruker eller gjestebruker. For gjestebrukere av systemet lagrer vi opplysninger om hvor lenge du skal ha tilgang til systemet.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f, som tillater oss å behandle personopplysninger når det er nødvendig for å ivareta våre legitime interesser. Vår interesse er å levere våre alarmtjenester til kunden som er eier av systemet, samt å gi deg den nødvendige tilgangen til alarmsystemet.
1.3.3 Kontaktpersoner for et alarmsystem
Eier og administrator kan legge inn opptil 4 kontaktpersoner i Homely appen. Kontaktpersonene blir kontaktet av alarmstasjonen ved utløst alarm.
Personopplysningene vi lagrer om deg som kontaktperson, er navn, telefonnummer og relasjon (sistnevnte oppgis valgfritt av eier/administrator).
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f, som tillater oss å behandle personopplysninger når det er nødvendig for å ivareta våre legitime interesser. Vår interesse er å levere våre alarmtjenester til kunden som er eier av systemet, samt å kontakte deg ved utløsning av alarm.
1.4 Bruk av Homely appen
Bruk av våre alarmtjenester, krever at du laster ned vår app (Homely-appen). I forbindelse med nedlastning må du gjennomføre en registreringsprosess og oppgi dine personopplysninger.
Personopplysningene vi innhenter og lagrer er din e-postadresse, ditt navn og telefonnummer. Vi lagrer også opplysninger om enhetens GEO-lokasjon og IP-adresse.
I appen gir vi tilgang til kundeopplysninger, abonnementsopplysninger og sensordata (slik dette er beskrevet over under punktet «kunder av våre alarmtjenester»).
Når du bruker og styrer alarmsystemet gjennom Homely-appen, innhenter og lagrer vi opplysninger om din bruk fra appen.
Du kan administrere dine personopplysninger og slette din konto i Homelyappen. For å slette din konto i Homely-appen, må du følge denne prosessen:
- Gå inn i Homely appen
- Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørnet)
- Brukerprofil
- Klikk på «SLETT KONTO».
Dersom du er eier av et alarmsystem (dvs. kunde av Homely), kan du ikke slette din konto før alarmtjenesten er sagt opp og avsluttet.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen av personopplysninger i Homely-appen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b og bokstav f, som tillater oss å behandle personopplysninger for å oppfylle en avtale og når det er nødvendig for å ivareta våre legitime interesser.
GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b er det rettslige grunnlaget for behandling av kunders personopplysninger. For andre brukere enn kunder, er vårt rettslige grunnlag GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f. Vår interesse er å levere våre alarmtjenester til kunden som er eier av systemet, samt å gi andre brukere tilgang til systemet.
1.5 Handling i nettbutikken
Når du handler i nettbutikken, innhenter og lagrer vi de personopplysningene som er nødvendige for å fullføre netthandelen og levere varen til deg.
Personopplysningene vi behandler er navn, telefonnummer, e-postadresse, fødselsdato, adresse og betalingsinformasjon.
Elektronisk betaling tilbys ved hjelp av vår databehandler Nets A/S. Løsningen krever din kortinformasjon og BankID, eller mobilnummer for betaling gjennom tjenesten Vipps.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b, som tillater oss å behandle personopplysninger for å oppfylle avtalen vi har med deg.
1.6 Utsending av nyhetsbrev
Dersom du har meldt deg på våre nyhetsbrev, sender vi deg e-post cirka 2-4 ganger i måneden. Du kan når som helst melde deg av nyhetsbrevet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.
Nyhetsbrevet inneholder informasjon om våre tjenester, tilbud og medieomtale av Homely. Dersom e-posten er registrert på et kundeforhold, vil vi også sende ut relevant kundeinformasjon.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a, som tillater oss å behandle personopplysninger når du har samtykket til det.
1.7 Optimalisering av tjenester og produkter
Hvis du er i et kundeforhold med oss, vil vi kunne bruke dine personopplysninger til å optimalisere og videreutvikle våre tjenester og produkter. Vi aggreger eller anonymiserer de personopplysningene vi har lagret på deg, slik at vi kan bruke opplysningene til modellering, trening og analyse.
Personopplysningene vi aggreger eller anonymiserer er navn, adresse, opplysninger om type alarmsystem, alarminnstillinger, antall og type produkter i alarmsystemet, kjøpshistorikk og sensordata.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f, som tillater oss å behandle personopplysninger når det er nødvendig for å ivareta våre legitime interesser. Vår interesse er å optimalisere og videreutvikle våre tjenester.
1.8 Markedsføring gjennom konverteringsoptimalisering
Dersom du har samtykket til det, deler vi dine kundeopplysninger med Meta og Google for å optimalisere vår annonsering på Metas og Googles plattformer. Deling av dine kundeopplysninger innebærer at Meta og Google kan identifisere potensielle kunder basert på vårt eksisterende kundegrunnlag og rette Homelys annonser til brukere som har felles interesser og egenskaper som deg.
Personopplysningene vi deler med Meta og Google er ditt navn, e-postadresse og telefonnummer.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a, som tillater oss å behandle personopplysninger når du har samtykket til det.
1.9 Andre former for digital markedsføring (profilering og segmentering)
Hvis du er i et kundeforhold med oss, bruker vi dine personopplysninger til å markedsføre og forbedre våre tjenester. Vi bruker blant annet personopplysningene til å sende deg relevant informasjon om ditt kundeforhold og våre tjenester. Vi bruker også opplysningene til profilering og segmentering, slik at vi kan analysere våre tjenester, kartlegge våre kunders behov og tilby konkurransedyktige tjenester.
Personopplysningene vi bruker er navn, e-post, alder, bosted og telefonnummer.
Vårt rettslige grunnlag for behandlingen er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f, som tillater oss å behandle personopplysninger når det er nødvendig for å ivareta våre legitime interesser. Vår interesse er å forbedre våre tjenester og gi kunder relevant informasjon og tilbud.
1.10 Vår bruk av informasjonskapsler, «cookies» og lignende teknologi
Vi bruker informasjonskapsler (også kalt cookies) på våre nettsider. En informasjonskapsel er en datafil som lagres på datamaskinen din.
Du kan lese om hvilke informasjonskapsler vi bruker, hvordan vi bruker dem og hvem vi deler informasjonen med i vår Cookie-erklæring.
I vår Cookie-erklæring kan du også administrere dine samtykker til vår bruk av informasjonskapsler og lignende teknologi. Samtykke kan trekkes tilbake for vår bruk av informasjonskapsler, med unntak av de informasjonskapslene som er nødvendige for at de ulike tjenestene på nettsiden vår skal fungere.
1.11 Lagringstid og sletting av dine personopplysninger
Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for. Vi gjennomfører sletting når formålet er oppfylt, med mindre vi er rettslig forpliktet til å lagre opplysningene videre.
Dette betyr for eksempel at personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke, vil slettes dersom du trekker ditt samtykke. Personopplysninger vi behandler for å oppfylle en avtale med deg, vil slettes dersom avtalen er oppfylt og alle plikter som følger av avtaleforholdet er oppfylt. Dersom du sier opp ditt kundeforhold med oss, vil vi fortsatt lagre dine kundeopplysninger dersom du har samtykket til det eller dersom vi er rettslig forpliktet til å lagre opplysningene videre.
Vi gjør unntak fra lagringstiden og sletteplikten dersom lagring er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav, eller vi har lagringsplikt etter lov (for eksempel bokføringsplikt).
1.12 Utlevering av personopplysninger til tredjeparter
Vi deler ikke dine personopplysninger med tredjeparter, med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. Eksempler på slikt grunnlag vil typisk være en avtale eller et rettslig grunnlag som pålegger oss en plikt til å utlevere opplysningene.
Under finner du en oversikt over kategorier av tredjeparter som Homely deler personopplysninger med.
a. Underleverandører av Homelys systemer og tjenester
Vi bruker databehandlere til å operere og administrere alarmsystemet, nettsiden og andre interne systemer (for eksempel vårt kundesystem, økonomisystem og markedsføringsplattform). Vi deler også din informasjon med vekterselskaper ved utløsning av alarm slik at de kan utføre sine vektertjenester i henhold til vår avtale med deg. Homely har inngått databehandleravtaler med alle disse leverandørene for å ivareta ditt personvern.
Vi benytter også transportører for å levere avtalte produkter til deg, og vi benytter teleoperatører for kundekommunikasjon. Disse er selv ansvarlige for de personopplysningene de behandler om deg.
b. Leverandører av betalingsløsninger og kredittsjekk
Vi bruker tredjeparter i våre betalingsløsninger, blant annet ved fakturering av våre tjenester og inndrivning av fordringer. Homely benytter også tredjeparter til å foreta kredittsjekk av alle nye kundeforhold. Disse er selv ansvarlige for de personopplysningene de behandler om deg.
c. Markedsføringspartnere og leverandører av Homelys markedsføring
Vi bruker tredjeparter til å markedsføre våre tjenester til eksisterende kunder og interessenter. Vi benytter underdatabehandlere til å levere nyhetsbrev til deg dersom du har samtykket til mottakelse av dette. Vi samarbeider med annonsører og andre tredjeparter for å tilby deg relevant markedsføring på sosiale medier. For mer informasjon om disse, se punkt 1.8 i personvernerklæringen og vår Cookie-erklæring).
d. Samarbeidspartnere
Hos Homely har vi flere samarbeidspartnere, noe som gir deg bedre kundebetingelser hos oss når du også er kunde hos samarbeidspartneren. Hvis du benytter deg av slike tilbud, vil vi utveksle kundeopplysninger om deg med den aktuelle samarbeidspartneren slik at vi kan etablere et kundeforhold. Disse er selv ansvarlige for de personopplysningene de behandler om deg.
Alle våre databehandlere og samarbeidspartnere er etablert innenfor EU/EØS. Du kan be om navnet på de ulike tredjepartene vi deler dine personopplysninger med ved å kontakte oss via kundeserviceskjemaet på www.homely.no eller sende oss en epost på kunderservice@homely.no.
5. Dine rettigheter
Du har rett til å kreve innsyn, retting og/eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har også rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve at vi overfører dine opplysninger til en annen behandlingsansvarlig (rett til dataportabilitet). For mer informasjon om innholdet i disse rettighetene, se Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.
Dersom du ønsker å utøve noen av disse rettighetene kan du kontakte oss via kundeserviceskjemaet på www.homely.no eller sende oss en epost på kunderservice@homely.no. Vi vil svare på henvendelsen så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
I noen tilfeller vil vi be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon, før vi lar deg utøve dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg – og ikke noen som gir seg ut for å være deg.
Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke for behandling av personopplysninger hos oss. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å kontakte oss via kundeserviceskjemaet på www.homely.no eller sende oss en e-post på kunderservice@homely.no. Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
6. Klager
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet.
Du finner informasjon om hvordan du kan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider: www.datatilsynet.no.
7. Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i informasjonen gitt her. Oppdatert informasjon er alltid lett tilgjengelig på vår nettside.