Konkurransetilsynet undersøker «winback» i alarm-markedet
«Winback» betyr at en tidligere leverandør retter markedsføring eller salgsaktivitet for å «vinne tilbake» en kunde som har sagt opp abonnementet, for å gå over til en annen leverandør.
Flere aktører i boligalarm-markedet har mottatt brev fra Konkurransetilsynet hvor de blir pålagt å svare på flere spørsmål knyttet til denne praksisen.
[…]
Konkurransetilsynet har sendt brevet til både store og små aktører, og ønsker å få informasjon for å vurdere om praksisen kan utgjøre et konkurranseproblem eller ikke.
Konkurransetilsynet understreker i brevet at kartleggingen er uavhengig av
etterforskningssaken mot Verisure og Sector Alarm. Videre skriver tilsynet at bakgrunnen for henvendelsen er en generell kartlegging av betydningen av winback i boligalarmmarkedet, og ikke en mistanke om brudd på konkurranseloven.
[…]
– En ukultur
Nadir Nalbant står bak alarmselskapet Homely, og har tidligere uttalt at det er en ukultur i bransjen.
– Vi applauderer at Konkurransetilsynet jobber aktivt med alarm-markedet. Winback er splitt og hersk-taktikk fra de store aktørene, og forbrukerne som gruppe blir den svake part. Blir Winback forbudt, tar forbrukerne makten tilbake ved at aktørene må slåss om kundene, åpent og ærlig.
Han mener aktørene må sette pris på kundene mens de har dem, ikke når de sier opp avtalen og vil bytte til en annen aktør.
– Dette er en ukultur som burde forbys generelt i alle bransjer, sier Nalbant.
Les hele saken her.